MENINGKATKAN PENGUASAAN MENULIS HURUF BESAR PADA PANGKAL
KATA NAMA KHAS DALAM KALANGAN MURID – MUIRD
TAHUN 4 CEMERLANG
Oleh
NAIRUL AQMAL BIN A RAHMAN
Abstract
A study
was carried out actions aimed at improving students' proficiency in writing
capital letters at the base of special nouns. Error writing letters is often done when the students construct
sentences, particularly for children - children who can not distinguish the
specific noun to noun general. Pupils -
students can not use capital letters at the base of the sentences, write the
base of the special username and writing letters in the middle of words. A total of 10
respondents from the student - four years of excellent students have been
selected as the research target group. Based on the
analysis of errors made by students during diagnostic tests, they found more
guilty of the validity of the use of pre khas.Analisis nouns showed weakness in
respondents' written in block letters at the base of special nouns. Therefore, I
have focused on writing letters to the base of special nouns only. The data
collected through post test showed marks of that obtained after the
implementation of action plans. I have been
using various methods and techniques suitable for solving this problem. Post test findings indicate
that the action undertaken was to help students master the skills to write
letters to the base of special nouns.
1.0
Refleksi
pengajaran
Setelah beberapa minggu mengajar,
saya mendapati masalah yang kerap
kali dilakukan pelajar semasa menulis ayat ialah kesalahan menulis huruf besar
dalam ayat. Perkara ini dapat
dikesan dengan jelas semasa saya menyemak latihan membina ayat yang telah
dibuat oleh murid. Murid – murid menghadapi masalah untuk menulis
huruf besar pada pangkal ayat dan menulis huruf besar pada huruf pangkal kata
nama khas.
Hasil
beberapa perbincangan dan temubual bersama guru mata pelajaran bahasa Melayu,
beliau berpendapat bahawa murid – murid tahun 4 cemerlang sememangnya mempunyai
masalah menulis huruf besar dengan betul. Justeru, berdasarkan masalah itu telah
menyedarkan saya untuk berusaha menyediakan satu kajian bagi menangani masalah
ini demi meningkatkan kemahiran murid – murid dalam menulis huruf besar. dengan betul.
2.0
Fokus kajian
Saya
mendapati murid – murid yang berprestasi rendah amat lemah dalam penulisan dan
sering melakukan kesalahan, khasnya ketika membina ayat Setelah beberapa minggu mengajar,
saya mendapati masalah yang
kerap kali dilakukan pelajar semasa menulis ayat ialah kesalahan menulis huruf
besar dalam ayat.
Oleh
itu, murid – murid perlu didedahkan dengan pelan tindakan yang dapat membantu mereka
supaya lebih peka dengan menulis huruf besar setiap kali menulis. Justeru, perlu dilaksanakan satu alternatif
pengajaran dan pembelajaran yang lain bagi memastikan murid - murid dapat
menulis huruf besar di tempat yang sesuai dan sepatutnya. Kesilapan yang
dilakukan oleh murid – murid boleh diperbaiki sekiranya menggunakan strategi,
kaedah dan teknik yang berkesan.
Saya mendapati tiga aspek murid – murid
gagal menulis huruf besar dengan betul
iaitu, menulis huruf besar pada pangkal
kata nama khas, pangkal ayat dan
menulis huruf besar di tengah perkataan. Hasil ujian diagnostik, saya
mendapati bahawa masalah utama yang dihadapi murid ialah tidak dapat menulis
huruf pada pangkal kata nama khas. Berdasarkan dapatan tesebut, saya telah memfokuskan
kajian saya terhadap masalah menulis huruf besar pada pangkal kata nama khas
sahaja. Untuk tujuan itu, saya telah melaksanakan satu pelan tindakan yang
drastik lagi berkesan untuk meningkatkan penguasaan kemahiran tersebut.
Hasil perbincangan
bersama guru mata pelajaran bahasa Melayu, didapati punca murid – murid - murid
ini tidak dapat menulis huruf besar dengan betul adalah disebabkan mereka
kurang faham tentang menulis huruf besar yang betul. Mereka kurang diberi
penekanan tentang konsep menulis huruf besar dan kata nama khas. Maka, mereka
akan membuat kesimpulan bahawa menulis huruf besar ini tidak penting ketika
menulis ayat. Pemahaman tentang konsep tersebut perlu dijelaskan oleh saya agar
mereka memahami konsep kata nama khas supaya mereka dapat membezakan kata nama
khas dengan kata nama am. Selain itu,
saya juga telah memberikan nota – nota sampingan untuk menambah pemahaman
murid. Di samping itu, didapati murid – murid ini
kurang diberi latihan yang berkaitan dengan menulis huruf besar. Hal ini
disebabkan guru kurang menekankan aspek ini dalam menulis. Latih tubi terhadap
latihan – latihan secara terbimbing dan
berterusan mampu memberi
pemahaman kepada murid – murid tentang kepentingan menulis huruf besar
dengan betul.
Sesungguhnya,
saya percaya bahawa masalah ini boleh
diatasi berdasarkan kebolehtadbiran pelaksanaan pelan tindakan yang
dilaksanakan. Untuk tujuan itu, saya telah merangka beberapa strategi,
diperkukuhkan lagi dengan pemilihan kaedah yang berkesan dan dibantu oleh
kekuatan teknik dalam meningkatkan penguasaan kemahiran menulis huruf besar
pada pangkal kata nama khas. Kejayaan pelan tindakan dibuktikan dengan
pencapaian murid berdasarkan pascaujian yang telah dijalankan.
3.0
OBJEKTIF KAJIAN
Objektif
kajian tindakan ini adalah untuk:
i)
Meningkatkan penguasaan menulis huruf besar pada pangkal
kata nama khas
ii)
Menilai keberkesanan tindakan – tindakan yang dijalankan
bagi membantu murid menguasai kemahiran menulis huruf besar pada pangkal kata
nama khas.
iii)
Penguasaaan kemahiran menulis huruf besar pada pangkal
kata nama khas.
4.0 KUMPULAN SASARAN /
RESPONDEN KAJIAN
Saya telah membuat kajian ke
atas murid – murid tahun empat Sekolah Kebangsaan Ismail Petra 2. Pemilihan
kumpulan sasaran
dikenal pasti melalui pemerhatian mengajar di dalam kelas dan perbincangan
dengan guru matapelajaran serta disahkan melalui ujian – ujian yang diberikan kepada murid – murid.
5.0 Pelaksanaan
tindakan
5.1 Tinjauan masalah
Dalam tinjauan masalah, saya telah
membuat pemerhatian sewaktu sesi pengajaran dan pembelajaran.
Tinjauan masalah
ini juga dilakukan melalui perbincangan bersama guru mata pelajaran serta menjalankan
ujian diagnostik. Hasil
dari tinjauan masalah mendapati bahawa masalah menulis huruf besar pada pangkal
kata nama khas ini memang wujud dalam kalangan murid.
5.2 Pelaksanaan tindakan
5.2.1 Strategi
1 : Penerangan Konsep Kata Nama Khas Menggunakan Perisian Power Point.
Sesi penerangan
ini telah dijalankan pada 6 April 2010. Penggunaan
alat bantu mengajar menggunakan aplikasi teknologi teknologi maklumat dan
komunikasi telah membantu murid memahami kata nama khas melalui contoh – contoh
bergambar yang menarik. Saya juga mewarnakan huruf
pangkal perkataan bagi setiap gambar – gambar tersebut menggunakan warna merah
pada pangkal perkataan untuk
meningkatkan pemahaman murid.
Selain itu, responden juga didedahkan dengan penggunaan kata nama khas
dalam ayat. Ini bertujuan bagi memastikan murid dapat membezakan antara kata
nama am dengan kata nama khas yang terdapat dalam sesuatu ayat.
Refleksi
: Didapati responden sudah dapat membezakan
perbezaan kata nama khas dan kata nama am. Walau bagaimanapun, saya mendapati
responden masih lemah menulis huruf besar pada pangkal kata nama khas yang
melibatkan dua atau lebih rangkai kata seperti Perdana Menteri, Cikgu Aminah
dan Si Jalak. Responden masih keliru tentang menulis huruf besar bagi setiap
pangkal kata tersebut.
5.2.2 Strategi 2 : Nota Ringkas.
Pada strategi kedua, saya
telah memberikan nota ringkas dalam bentuk jadual kepada responden. Jenis –
jenis kata nama khas berserta contohnya telah ditunjukkan secara ringkas dalam
nota tersebut. Saya terlebih dahulu
mengulangkaji nota ini lima minit sebelum pengajaran dan pembelajaran
dilaksanakan.
Refleksi : Murid sudah
dapat membezakan antara kata nama khas dengan kata nama am berdasarkan nota
jadual perbandingan. Walau bagaimanapun, saya mendapati
responden tidak boleh mengaplikasikannya ketika menulis ayat.
Contoh nota ringkas :
manusia
|
Zaidi, Mei Fong,Subramaniam
|
binatang
|
Tompok (kucing), Jalak
(ayam)
|
tempat
|
Muar (daerah), Seremban
(bandar), Jepun (negara)
|
bangunan
|
Puduraya (perhentian bas dan teksi), Menara Tun Razak
(pejabat)
|
judul buku
|
Keluarga (majalah), Rentong
(novel), Kamus Dewan ( buku)
|
benda
|
Proton Perdana(kereta), Pilot (pen), Seiko (jam)
|
5.2.3 Strategi 3 : Teknik Bantu – Bimbing
Teknik bantu - bimbing
ialah latihan yang diberikan kepada responden dengan pengawasan dan bimbingan
daripada saya. Setiap kesalahan yang dilakukan murid ketika menjawab soalan
latihan akan diperbetul terus oleh saya agar responden dapat mengetahui
kesalahan yang mereka lakukan dan seterusnya membetulkan jawapan tersebut. Latihan
yang diberikan kepada responden terdiri daripada berbagai – bagai bentuk soalan
yang memerlukan murid membetulkan kesalahan ayat yang menggunakan huruf kecil
keseluruhannya. Saya telah menjalankan strategi ini selama empat minggu iaitu
pada 28 Mac 2010 hingga 22 April 2010.
Refleksi
: Pelaksanaan
strategi ini mula menampakkan hasil apabila masuk minggu kedua. Pascaujian yang
dijalankan menunjukkan responden telah berjaya dengan jayanya dalam penguasaan
kemahiran menulis huruf besar pada pangkal kata
nama khas.
6.0 Dapatan Kajian
Ujian Pra dan Ujian Pos yang dijalankan
memberi hasil seperti berikut :
Nama Murid
|
praujian
|
pascaujian
|
Peningkatan
|
||||
Markah
|
Peratus
|
Markah
|
Peratus
(%)
|
Markah
( /20 )
|
Peratus
(%)
|
||
1
|
MUHAMMAAD AIMAN B. AYOB.
|
3
|
15
|
19
|
95
|
16
|
80
|
2
|
MUHAMMAD RAFIQ AMIR B. RAHIMIN
|
9
|
45
|
17
|
85
|
8
|
40
|
3
|
MUHD FATHULHAKIM B. AB RAHMAN
|
9
|
45
|
17
|
85
|
8
|
40
|
4
|
WAN MOHAMAD SAIFUL NIZAM B. WAH AN
|
5
|
25
|
15
|
75
|
10
|
50
|
5
|
WAN ZULKAHAKIM B. ZULKIFLI
|
14
|
70
|
20
|
100
|
6
|
30
|
6
|
NUR AFIQAH SYAZWANI BT SAMSUDIN
|
15
|
75
|
20
|
100
|
5
|
25
|
7
|
NURFADZIELA BT MOHD RAMZI
|
15
|
75
|
19
|
95
|
4
|
20
|
8
|
NURUL HASLINDA BT ROHAIMI
|
7
|
35
|
18
|
90
|
11
|
55
|
9
|
SITI NURALISA FATIRAH BT ERWAN
|
6
|
30
|
16
|
80
|
10
|
50
|
10
|
NIK NOR SHAHIRA BT NIK AZMAN
|
6
|
30
|
17
|
85
|
11
|
55
|
MIN PURATA
|
8.9
|
45
|
17.8
|
89
|
8.9
|
44.5
|
Penilaian terhadap
penguasaan murid dalam menulis kata nama khas dilakukan melalui perbandingan
antara praujian dan pascaujian. Praujian telah diadakan pada 28 Mac 2010. Ujian
pos pula telah dijalankan pada 22 April 2010 . Dapatan data praujian
menunjukkan markah responden berada dalam tahap yang rendah iaitu, kurang
daripada 75 %. Walau bagaimanapun markah responden telah meningkat dengan
cemerlang pada pascaujian. Dalam pascaujian semua responden telah menunjukkan
peningkatan yang cemerlang iaitu, memperoleh markah lebih daripada 75%.
Selain itu, analisis menunjukkan min purata
bagi praujian ialah sebanyak 45% manakala min purata bagi pascaujian ialah 89%.
Dapatan ini telah menunjukkan peningkatan min purata responden sebanyak 44.5 %
. Dapatan
peningkatan min purata dalam ujian pascaujian telah membuktikan bahawa terdapat
peningkatan pencapaian setiap murid dalam menulis
huruf besar pada pangkal kata nama khas.
Graf perbandingan ujian pra dan ujian pos.
Berdasarkan
graf di atas, jelas menunjukkan keseluruhan responden telah mencapai
peningkatan kepada tahap cemerlang pada pascaujian. Ini menunjukkan bahawa
semua responden telah berjaya dipulihkan.
7.0
Perbincangan dan Kesimpulan
Hasil analisis ini
menunjukkan segala strategi dan usaha yang dilaksanakan telah menunjukkan hasil
yang membanggakan. Semua responden yang terlibat berjaya
menguasai kemahiran menulis huruf besar pada pangkal kata nama khas dengan
baik.
Pada
pengamatan saya, kekuatan kajian ini terletak pada strategi dan perlaksanaan
tindakan yang terancang dan berkesan. Walau bagaimanapun, saya mendapati bahawa
terdapat kelemahan yang perlu diperbaiki dalam melaksanakan kajian ini, iaitu memberikan lebih banyak peneguhan kepada
responden. Peneguhan tersebut berupa hadiah untuk memberi galakan kepada
responden untuk menjawab soalan yang diberikan. Peneguhan ini juga diharapkan
dapat menghilangkan rasa bosan responden untuk mengikuti pembelajaran di
sepanjang tempoh pelaksanaan tindakan.
8.0 Cadangan kajian
seterusnya
Saya berharap agar
kajian tindakan ini dapat dijadikan rujukan dan panduan kepada para pengkaji
bagi menjalankan kajian tindakan terhadap masalah yang timbul semasa proses
pengajaran dan pembelajaran di sekolah. Hasil kajian ini, saya mendapati
terdapat perubahan yang positif dari segi amalan pengajaran guru dan amalan
pembelajaran murid. Semoga hasil kajian ini dapat dimanfaatkan dan menjadikan
proses pengajaran dan pembelajaran lebih menarik, berkesan dan menyeronokan.
9.0 Senarai Rujukan
Abdul
Kadir Bin Hj Amin. ( 1996 ). Analisis Kesilapan Bahasa dalam Pendidikan
Bahasa. Jurnal Kajian Pendidikan
Guru Bilangan 2 1996 ( Februari ).
Bahagian Pendidikan Guru, Kementerian Pelajaran Malaysia.
Abdul Karim
Bin Haji Jawi. ( 2003 ). Meningkatkan Penguasaan Murid Tahun 5 Hudiya dalam
Aspek Tanda Baca dengan Kaedah Pembelajaran Khususserta Bimbingan Rakan Sebaya.
Prosiding Seminar Kajian Tindakan 2003 Anjuran Bersama MPTAR dan JPB Sri
Aman-Betong.
Encik
Kaparing Tahir ( Ketua ),
Encik Jaudin Kontingi, Puan Kuinah @ Erus Sahamin. Diperoleh
FARIDAH
SERAJUL HAQ, NOOREINY MAAROF, RAJA MOHD. FAUZI RAJA MUSA,
Masalah
Penulisan Naratif di Kalangan Pelajar
Sekolah Menengah. Diperoleh April 10, 2010
Ayat Mudah Dan Penggunaan
Tanda Baca Yang Betul Dalam Matapelajaran Bahasa Inggeris
Melalui Latih Tubi Tatabahasa Diperoleh Mac 30 2010 dari
Norhadi Bin Sarponen. (2009). Masalah dalam kemahiran menulis . Diperoleh
April 15, 2010
Puan Zaridah binti Zuber. ( 2006 ) Kertas cadangan kajian tindakan
Diperoleh Mac 15, 2010 dari
http://zaridahzuber.blogspot.com/2009/05/kertas-cadangan-kajian-tindakan.html
Ulasan