MENINGKATKAN KEMAHIRAN MEMBINA AYAT MAJMUK DALAM KALANGAN MURID TAHUN 3 CEMERLANG
LILIES SURYANTI BINTI AZEMI
ABSTRACT
This study
is an action reseach that aims to upgrade skill build compound sentence in
Malay language writing. I have realized that difficult students to build
sentence if not being coached or has not been granted stimulation material.
Therefore, a study action was being conducted on a group of Tahun student 3
Cemerlang in Sekolah Kebangsaan Islah, Kota Bharu to find and prove effective
method so that students more easily to build compound sentence. I has singled
Responds-Stimulus method “5W1H” to aid students build compound sentence that.
Study this was being conducted on 11 people student. All information that need
to be analyzed in study this was gained through diagnostic test, observation,
document analysis, pre test and also post test. Various forms of training build
compound sentence in writing on a topic were given, among them including
building sentence based on serial pictures, building sentence based on single
picture and constructed sentence with use conjunction that given. Study
findings showing skill build compound sentence in writing about something topic
grew by 30.4%. I hope study this able to improve skill build compound sentence
in year students Tiga Cemerlang.
1.0 Pengenalan
Menulis merupakan kemahiran asas yang perlu dikuasai oleh semua pelajar. Kemahiran membina ayat adalah salah satu aspek penting dalam bahasa Melayu.
Banyak kajian yang telah dijalankan mendapati kebanyakan pelajar menghadapi
masalah dalam penulisan terutamanya dari aspek membina ayat dengan betul dan
lengkap. Kebanyakan pelajar menghadapi masalah menyusun idea dalam penulisan
dan tidak dapat mengekspresi dengan baik untuk memastikan penulisan mereka
disiapkan mengikut tujuan yang telah ditetapkan. Hari ini, menulis terus
menjadi kelemahan paling ketara pelajar-pelajar sekolah. Walaupun skor
pencapaian standard telah meningkat dalam beberapa aspek, penulisan yang lemah
terus menjadi masalah yang menonjol. Hal ini kerana, semasa
berlangsungnya pengajaran dan pembelajaran (P&P) kemahiran menulis,
didapati pelajar menghadapi masalah dalam pembinaan ayat jika bantuan seperti
gambar, kosa kata atau rangkai kata tidak disertakan. Masalah ini dikenal pasti
apabila pelajar tidak dapat membina ayat tentang sesuatu topik ketika sesi
pengajaran dan juga berdasarkan semakan buku latihan mereka. Setelah meneliti
masalah yang dihadapi, saya merasakan masalah utama yang perlu difokuskan ialah
meningkatkan kemahiran membina ayat majmuk. Hal ini kerana murid lebih
cenderung untuk menulis ayat tunggal sahaja.
2.0 Fokus
Kajian
Semasa menjalani
latihan mengajar di sekolah, saya telah mengajar di kelas Tiga Cemerlang yang
terdiri daripada 41 orang pelajar yang tiada banyak masalah pembelajaran kerana
mereka antara pelajar yang pandai dan berada di kelas yang kedua daripada lapan
kelas yang terdapat di sekolah ini. Semasa menjalankan sesi pengajaran dan
pembelajaran di dalam kelas, saya telah mendapati kebanyakan pelajar lebih suka
membina ayat tunggal sahaja. Masalah ini jika dibiarkan berlarutan akan
mempengaruhi markah peperiksaan mereka, terutamanya pada bahagian karangan.
Pelajar yang membina ayat tunggal
sahaja dalam bahagian penulisan akan menyebabkan mereka tidak mendapat markah
penuh semasa peperiksaan. Situasi ini tidak boleh dibiarkan berlarutan kerana
membina ayat adalah penting terutamanya untuk membolehkan pelajar memperolehi
keputusan peperiksaan yang cemerlang. Sekiranya masalah ini tidak diatasi,
kemungkinan peratus markah dalam penulisan bahasa Melayu nanti akan terjejas. Saya
perlu melakukan sesuatu untuk mengelakkan masalah ini dari berlarutan sehingga
menjejaskan prestasi pembelajaran pelajar. Oleh itu, saya perlu meningkatkan
penguasaan pelajar dalam kemahiran membina ayat majmuk dengan menggunakan
kaedah Soalan-Respons “5W1H” melalui
gambar besiri, gambar tunggal dan kata hubung.
Masih terdapat ramai pelajar yang bermasalah dalam membina ayat majmuk semasa
sesi pengajaran dan pembelajaran di dalam kelas. Melalui pemeriksaan buku latihan dan lembaran
kerja pelajar, didapati pelajar ketandusan idea dan tidak dapat membina ayat majmuk yang
berkaitan dan bersesuaian dengan topik yang diberi. Isu ini perlu ditangani
supaya tindakan yang sewajarnya boleh diambil untuk membantu pelajar menjadi
lebih arif dan bijak dalam penulisan.
Saya merasakan bahawa masalah ini dapat
diselesaikan dengan menggunakan kaedah dan strategi yang sesuai. Hal ini berdasarkan kajian tentang masalah membina ayat majmuk yang telah banyak
dikaji oleh pengkaji-pengkaji yang terdahulu, antaranya ialah seperti Hartini ( 2005 ), Iskandar Muda ( 2005 ), Harris Fadzilah (
2002 ), Zalinawati ( 2006 ), Azizah dan Samidon ( 2006 ),
Habsah ( 2006 ) dan Masni dan Suen ( 2007 ). Sekolah yang saya jalani latihan mengajar juga
telah mengalami masalah yang sama iaitu pelajar didapati bermasalah dalam aspek
membina ayat terutamanya ayat majmuk. Hal ini dapat dikenal pasti semasa proses
pengajaran berlangsung, terutamanya semasa sesi kemahiran menulis. Walaupun
masalah ini wujud di sekolah tersebut, namun tidak ada individu yang
bertanggungjawab untuk melaksanakan kajian tentang masalah ini. Oleh itu, wajarlah kajian ini dilakukan bagi Meningkatkan Kemahiran Membina
Ayat Majmuk dalam Kalangan Pelajar Tahun Tiga Cemerlang.
3.0 Objektif Kajian
Kajian ini
bertujuan untuk :
1.
Untuk meningkatkan kebolehan pelajar membina dan menulis ayat
majmuk dalam penulisan tentang sesuatu
topik.
2.
Untuk mengesan kaedah
yang sesuai dalam penulisan tentang sesuatu topik.
3.
Untuk meningkatkan
penguasaan pelajar dalam membina ayat majmuk melalui langkah-langkah yang
dilaksanakan.
4.0 Kumpulan Sasaran
Kajian ini telah
dilakukan di Sekolah Kebangsaan Islah yang terletak di Bandar Kota Bharu.
Sekolah ini mempunyai lebih kurang 1600 orang pelajar dan dianggotai oleh
barisan guru seramai 86 orang iaitu 19 lelaki dan 67 orang perempuan. Sekolah
ini mempunyai dua tahap iaitu tahap satu dan tahap dua yang merangkumi tahun
satu hingga tahun enam dan terdapat juga pelajar pra sekolah. Setiap tahun
mempunyai tujuh hingga lapan kelas dan pelajar di sekolah ini belajar dalam
satu sesi sahaja.
Sekumpulan 41
orang pelajar tahun Tiga Cemerlang
difokus untuk kajian ini iaitu terdiri daripada 12 pelajar lelaki dan 29
pelajar perempuan. Kumpulan pelajar ini tergolong dalam kumpulan baik,
sederhana dan kumpulan lulus. Pelajar tahun Tiga Cemerlang ini merupakan
murid yang terdiri daripada pelbagai kebolehan.
Disebabkan sekolah ini merupakan sebuah sekolah yang besar dan kuantiti pelajar yang terdapat di dalam satu-satu kelas
tersebut ramai, maka semua pelajar bergaul bersama tanpa mengambil kira
perbezaan kebolehan. Boleh dikatakan kesemua pelajar
yang terdapat di dalam kelas ini mempunyai latar belakang sosioekonomi yang
sederhana dan cuma terdapat seorang dua sahaja yang betul-betul agak berstatus
tinggi. Setelah berbincang dengan guru kelas tiga Cemerlang dan
juga hasil ujian diagnostik yang telah dijalankan, 11 pelajar bermasalah dari
aspek membina ayat majmuk yang terdapat dalam kelas ini diambil sebagai
responden.
5.0
Tindakan
5.1 Tinjauan Masalah
Saya mendapati
bahawa pelajar lebih gemar membina ayat tunggal dan kegagalan mereka membina
ayat majmuk dengan baik dalam penulisan. Semasa berlangsungnya pengajaran dan
pembelajaran didapati pelajar menghadapi masalah dalam pembinaan ayat majmuk
jika bantuan seperti gambar, kosa kata atau rangkai kata tidak disertakan. Amalan memberikan pelajar gambar dan
perbendaharaan kata semasa membina ayat dapat memudahkan proses pengajaran dan
pembelajaran di dalam bilik darjah tetapi pelajar masih lagi tidak dapat
mengembangkan ayat menjadi ayat majmuk yang lengkap. Keadaan ini dapat dilihat
dengan jelas semasa melaksanakan latihan di dalam kelas. Semasa tinjauan
masalah dilakukan , pelajar didapati:-
a)
Lebih suka membina ayat
tunggal sahaja.
b)
Membina ayat majmuk
terhad kepada kata hubung yang mudah difahami oleh murid, contohnya ‘dan’.
c)
Tidak tahu membina ayat
majmuk dengan menggunakan kata hubung yang sesuai.
5.2 Pelaksanaan Tindakan
5.2.1 Kaedah Soalan-Respons “5W1H”
Saya telah memperkenalkan kaedah Soalan-Respons “5W1H” kepada responden dan meminta
mereka mengingatinya. Perkataan yang
mula-mula digunakan ialah “ siapa “ ( who
) atau siapa yang terlibat dalam situasi tersebut. Saya meminta pelajar
membayangkan siapa atau subjek. Kemudian
pelajar di minta menamakan subjek tersebut. Sekiranya subjek tersebut manusia,
maka tuliskan nama orang itu dan sekiranya haiwan atau benda tuliskan juga
namanya. Seterusnya “ bila “ ( when
), saya meminta pelajar membayangkan bilakah kejadian tersebut berlaku iaitu dari aspek masa atau
hari. Begitu juga dengan “ di mana “ ( where
), pelajar dikehendaki memberi contoh tempat kejadian atau sesuatu peristiwa
itu berlaku. Bagi perkataan “ kenapa “ ( why
) pula, pelajar perlu menyatakan kenapa sesuatu peristiwa atau keadaan itu
terjadi. Kemudian, melalui perkataan “ apa “ ( what ), pelajar perlu menyoal diri mereka sendiri tentang apakah
peristiwa yang berlaku dan perkataan “ bagaimana “ ( how ) pula memerlukan pelajar memikirkan bagaimana keadaan atau
situasi yang berlaku. Saya telah
melaksanakan kaedah ini sepanjang tempoh latihan mengajar iaitu mengambil masa
kira-kira 10 minit bagi setiap sesi untuk mengukuhkan ingatan pelajar.
Siapa ( who )
|
: Siapa yang
terlibat dalam situasi tersebut?
|
Apa ( what )
|
: Apakah
peristiwa yang berlaku?
|
Bila ( when )
|
: Bilakah kejadian
tersebut berlaku? (dari aspek
masa atau hari )
|
Di mana ( where )
|
: Contoh tempat
kejadian atau sesuatu peristiwa itu berlaku
|
Kenapa ( why
)
|
: Kenapa
sesuatu peristiwa atau keadaan itu terjadi?
|
Bagaimana ( how
)
|
: Bagaimana
keadaan atau situasi yang berlaku?
|
5.2.2 Latih tubi kaedah Soalan-Respons “5W1H” menggunakan gambar
bersiri.
Latihan ini memerlukan pelajar membina ayat majmuk
berdasarkan gambar bersiri yang diberi.
Berlainan dengan apa yang pelajar biasa hadapi, para pelajar tidak
diberi perbendaharaan kata yang berkaitan tetapi pelajar perlu menggunakan
teknik Soalan-Respons“5W1H” yang
telah diperkenalkan kepada mereka untuk membantu mereka mencari idea atau
mengembangkan isi yang terkandung dalam gambar, kemudian pelajar di minta
membina ayat majmuk yang bersesuaian dengan gambar yang diberi. Latihan ini
dilaksanakan pada masa rehat dan juga masa ketiadaan guru mata pelajaran.
5.2.3 Latih tubi kaedah
Soalan-Respons “5W1H” menggunakan
gambar tunggal.
Aktiviti pada strategi 3 memerlukan pelajar membina lima ayat majmuk
berdasarkan gambar tunggal. Bilangan
ayat yang perlu ditulis oleh pelajar dihadkan oleh saya. Gambar tunggal juga diberi kepada para
pelajar untuk membantu mereka mengembangkan idea dan ini juga dapat menguji
kemahiran berfikir para pelajar ke tahap yang lebih tinggi. Bagi memudahkan
pelajar mendapat idea dan mengembangkannya, saya telah meminta pelajar
membulatkan gambar atau situasi yang menunjukkan kata kerja. Kemudian barulah
pelajar membina ayat dengan menggunakan kata kerja tersebut. Pelajar juga
diingatkan supaya menggunakan kaedah Soalan-Respons “5W1H” semasa membina ayat. Saya telah menggunakan sesi pengajaran
dan pembelajaran dan juga masa rehat untuk melaksanakan latihan ini.
5.2.4 Latih tubi Soalan-Respons “5W1H” menggunakan kata hubung.
Strategi 4 memerlukan pelajar membina ayat majmuk
berdasarkan kata hubung yang diberi. Latihan ini bertujuan membimbing pelajar
membina ayat majmuk dalam penulisan dan diharap pelajar dapat menggunakan
pelbagai kata hubung yang bersesuaian . Latihan ini telah dilakukan pada masa
terluang dan dilaksanakan di pusat sumber sekolah selama lebih kurang satu jam.
Saya berfungsi sebagai pembimbing pelajar dalam mengaplikasikan kaedah
Soalan-Respons “5W1H”.
6.0 Dapatan
Kajian
Ujian
Pra dan Ujian Pos yang dijalankan memberi hasil seperti berikut :
Jadual
6.1 : Perbezaan Pencapaian Ujian Pra dan Pos
|
Bil
|
|
Nama
|
Ujian Pra
(%)
|
Ujian Post
(%)
|
|
1
|
|
Ahmad Zakwan B. Esahak
|
53
|
85
|
|
2
|
|
Ahmad Zawawi B. Mohamad
|
53
|
68
|
|
3
|
|
Mohamad Hazril B. Mohd Aziz
|
63
|
98
|
|
4
|
|
Mohamad Waie Ajmal B. Mohd Azri
|
50
|
75
|
|
5
|
|
Muhammad Akief B. Abd Azid
|
48
|
88
|
|
6
|
|
Nor Aiman Alif B. Ishak
|
55
|
70
|
|
7
|
|
Wan Afiq Haikal B. Wan Mohamed Rizal
|
38
|
82
|
|
8
|
|
Nur Amni Syuhada Bt Azhan
|
63
|
85
|
|
9
|
|
Nur Anis Athirah Bt Shafulizam
|
38
|
85
|
|
10
|
|
Qistina Hanani Bt Rizal
|
55
|
87
|
|
11
|
|
Sarah Balqis Bt Muhamad Rosdi
|
58
|
85
|
|
|
|
Min =
|
52.1%
|
82.5%
|
Berdasarkan Jadual 6.1 di
atas, terdapat perbezaan dalam markah pencapaian pelajar yang telah menjalani
proses tindakan yang dilaksanakan oleh saya. Jadual tersebut menunjukkan
perbezaan yang berlaku antara pencapaian ujian pra dan ujian pos. Min purata bagi
ujian pra ialah sebanyak 52.1%, manakala min bagi ujian pos pula ialah sebanyak
82.5%. Beza min antara kedua-dua ujian tersebut ialah sebanyak 30.4%. Oleh yang
demikian, secara keseluruhannya min purata pencapaian pelajar yang menjalani
tindakan tersebut telah melonjak dari 52.1% kepada 82.5%.Dapatan peningkatan min purata dalam ujian pos telah membuktikan bahawa
terdapat perubahan pencapaian setiap murid dalam penguasaan kemahiran membina
ayat majmuk.
7.0
Perbincangan
7.1 Rumusan
Pengukuhan yang berterusan penting untuk menambah baik
penguasaan pelajar. Penambahbaikan kajian tindakan ini perlu dilakukan bagi
meningkatkan lagi penguasaan pelajar dalam kemahiran membina ayat majmuk. Hal
ini kerana kerana didapati ramai pelajar yang melakukan kesilapan semasa
menulis karangan iaitu dari aspek binaan ayat terutamanya ayat majmuk dan ini
akan menyebabkan mereka tidak dapat memperolehi markah yang tinggi. Semua pelajar sebenarnya mempunyai potensi untuk
berjaya, namun kelemahan mereka dalam penguasaan konsep menyebabkan mereka
menghadapi masalah dalam aspek tersebut. Tetapi melalui latihan yang berterusan
saya yakin dan percaya bahawa pelajar ini akan berjaya. Hal ini ditambah pula
dengan minat dan kesungguhan yang ditunjukkan mereka semasa aktiviti
dijalankan.
Kesimpulannya, kajian yang dilakukan untuk meningkatkan penguasaan pelajar
dalam kemahiran membina ayat majmuk dengan menggunakan kaedah Soalan-Respons “5W1H” ini telah berjaya membantu
pelajar meningkatkan prestasi mereka. Diharap dengan kaedah yang diperkenalkan
ini pelajar dapat menguasai kemahiran menulis dengan baik dan seterusnya dapat
meningkatkan tahap pencapaian pelajar dalam mata pelajaran bahasa Melayu ke
peringkat yang lebih tinggi.
7.2 Cadangan
Kajian Seterusnya
Aktiviti
penyelidikan seumpama ini merupakan salah satu medium penting yang dapat
diaplikasi untuk mengenal pasti masalah yang dihadapi oleh para pelajar dan
seterusnya dapatlah difikirkan altenatif yang sewajarnya bagi menyelesaikan
masalah tersebut. Kaedah yang diperkenalkan kepada pelajar dilihat telah dapat
membantu pelajar untuk meningkatkan penguasaan mereka dalam kemahiran membina
ayat. Namun demikian, latihan pengukuhan yang konsisten dan berterusan haruslah
diberikan oleh guru-guru bagi menambah kecekapan pelajar tersebut.
Kajian tindakan ini harus dijalankan dalam satu tempoh masa yang lebih
panjang untuk mendapatkan hasil pembelajaran yang lebih baik. Dalam jangka masa yang singkat, saya tidak
dapat memperkenalkan kaedah ini kepada semua pelajar. Oleh itu, diharap kajian
ini dapat dilaksanakan kepada semua pelajar supaya mereka juga mendapat manfaat
yang sama dan dapat membantu memudahkan mereka untuk menguasai kemahiran
tersebut terutamanya bagi pelajar yang akan menduduki peperiksaan besar seperti
Ujian Penilaian Sekolah Rendah.
Seterusnya, kajian juga boleh
dijalankan berdasarkan beberapa pendekatan yang lain atau dengan
menggabungjalinkan pelbagai kaedah dan teknik supaya dapat meningkatkan
keberkesanan pengajaran dan pembelajaran pada masa akan datang. Kaedah yang
diperkenalkan ini juga boleh digunakan oleh pihak sekolah terutamanya untuk
para pelajar yang lemah dalam aspek kemahiran menulis. Selain itu, kajian
tindakan ini juga dapat diperluaskan lagi skopnya pada masa hadapan iaitu
menerusi kajian tentang struktur ayat, perbendaharaan kata dan sebagainya.
Sesungguhnya hal ini sangat penting kerana kemahiran menulis merupakan
salah satu aspek penting untuk menjamin masa depan para pelajar iaitu melalui
ujian, peperiksaan dan sebagainya.
RUJUKAN
Rujukan Buku
Habsah bt Nan (2006). Teknik Four Wifes One Husband : Membina Ayat Penyata
Berdasarkan Gambar
Tunggal atau Bersiri. Jurnal
Kajian Tindakan Guru IP Perlis : Jilid (1) / 2006‚ 35-56.
Hazina Zakariah (1989). Analisis Kesilapan Dalam Membuat Ayat di Kalangan
Murid-Murid. Jurnal
Pendidikan MP
Seri Kota. Kuala Lumpur : Bil (2) / Oktober 1989‚ 3-19.
Iskandar Muda (2005). Penggunaan Latih Tubi Berdasarkan Gambar Bagi
Meningkatkan Pencapaian
Dan
Kebolehan Murid Tahun 5 Membina Ayat Bahasa Inggeris. Prosiding
Seminar
Penyelidikan
Pendidikan IPBA 2005.
26-35
Nor Idayu (2005).
Meningkatkan Kemahiran Membina Ayat Bahasa Inggeris Melalui Latih Tubi
Menggunakan Tafsiran Gambar Dan Kata Kunci
Bagi Murid Tahun 2. Prosiding Seminar Penyelidikan Pendidikan IPBA 2005. 73-84
Raminah Hj Sabran (1987). Penilaian Pencapaian Murid-Murid Tahun 4 KBSR
(Percubaan) dalam
Penguasaan Bahasa Malaysia
(Pembinaan Ayat). Jurnal Pendidikan Guru BPG‚ KPM : Bil (3)/
Julai 1987‚ 1- 24.
Rosmawati bt Sakdon (2003). Penggunaan 12 Langkah Strategik untuk
Meningkatkan
Pengetahuan dan Kemahiran Murid
Menulis Ayat “Simple Present Tense”. Prosiding
Seminar Penyelidikan Pendidikan Kebangsaan. Jilid (1) / 187-195.
Hazina Zakariah (1989). Analisis Kesilapan Dalam Membuat Ayat di Kalangan
Murid-Murid. Jurnal
Pendidikan MP
Seri Kota. Kuala Lumpur : Bil (2) / Oktober 1989‚ 3-19.
Rujukan
Internet
Azizah Othman dan Samidon Abdullah ( 2006 ). Meningkatkan kemahiran
pelajar membina ayat mudah dengan
struktur yang betul dalam bahasa Inggeris dengan menggunakan formula
P/NVPA/PO/S2CD/OP3/AF2. Diperoleh pada 28 Febuari 2010 daripada http://www.arjpnj.com/ktindak/files/binaayat.pdf.
Harris Fadzilah Kassim ( 2002 ).Masalah menulis karangan di kalangan
pelajar-pelajar tingkatan empat. Kertas Projek yang
dikemukakan kepada Universiti Malaya sebagai memenuhi sebahagian
daripada keperluan Ij azah Sarjana Pendidikan. Diperoleh pada 3 Mac 2010
dan dipetik daripada jurnal http://apps.emoe.gov.my/ipba/ResearchPaper/IPBAProsiding2005.pdf
Hartini Binti Hussin ( 2005 ). Meningkatkan kemahiran merumus karangan bahasa
Melayu dalam kalangan murid tahun enam melalui permainan padanan kad. Prosiding
Seminar Penyelidikan
Pendidikan IPBA 2005. Diperoleh pada13 Febuari 2010 dan
dipetik daripada http://www.arjpnj.com/ktindak/index.php?option=com_content&view=article&id=55:meningkatkan-kemahiran-membina-ayat-mudah,pdf
Zalinawati Othman (
2006 ). Meningkatkan kemahiran membina ayat mudah dalam penulisan bahasa Inggeris
menggunakan Little Book. Jurnal Kajian
Tindakan Negeri Johor 2006 Sekolah Rendah.
Diperoleh pada 3
Febuari 2010 daripada http://www.arjpnj.com/ktindak/files/littlebook.pdf
Ulasan