Contoh ssoalan Struktur dan Esei dalam BMM3103
Contoh soalan
BAHAGIAN
B
( 40 markah )
Jawab semua soalan.
a.
Item objektif boleh
dibahagikan kepada dua jenis iaitu: item
respons bebas dan
item respons tetap.
Nyatakan
dan beri contoh dua item respons bebas.
i_____________________________________________________________
______________________________________________________________
ii_____________________________________________________________
______________________________________________________________
[4 markah]
b. Nyatakan tiga perbezaan item jenis struktur dengan item
jenis esei dalam
menguji kemahiran pelajar.
i_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
ii_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
iii____________________________________________________________
____________________________________________________________
[6
markah]
2
Cikgu Rahmat mengajarkan unit
4: ‘Keluarga Kita’ selama dua minggu kepada murid-murid tahun 3. Oleh itu,
Cikgu Rahmat bercadang mengadakan ujian formatif kepada murid-muridnya.
|
a.
Berdasarkan maklumat di atas,
berikan tiga tujuan mengadakan ujian tersebut.
i_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
ii_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
iii____________________________________________________________
____________________________________________________________
[ 6 markah]
b Ujian kefasihan dilakukan untuk menguji penguasaan calon terhadap pertuturan
dalam bahasa Melayu.
Nyatakan 4 komponen yang diberi perhatian dalam ujian kefasihan.
i ____________________________________________________________
ii_____________________________________________________________
iii____________________________________________________________
iv_________________________________________________________________
[
4 markah]
3 a Penilaian melalui pemerhatian boleh dilakukan secara berterusan dalam
usaha
mengesan
keberkesanan pengajaran dan pembelajaran.
Nyatakan
instrumen yang dilaksanakan untuk melakukan penilaian melalui
pemerhatian.
i
____________________________________________________________
ii_____________________________________________________________
iii_____________________________________________________________
iv__________________________________________________________________
[
4 markah]
b Kontrak
pembelajaran atau dikenali
juga sebagai Perjanjian
Pembelajaran
merupakan suatu persetujuan atau kontrak
yang dibuat di antara guru dengan
pelajarnya
(individu / kumpulan) berhubung
dengan sesuatu tugasan, secara
bertulis.
Nyatakan
proses yang dilakukan dalam penilaian melalui kontrak pembelajaran?.
i __________________________________________________________
ii __________________________________________________________
iii __________________________________________________________
iv __________________________________________________________
v __________________________________________________________
vi __________________________________________________________
4 a Guru memeriksa
karangan murid dengan menggunakan kaedah holistik.
Nyatakan dua skala yang lazimnya digunakan oleh
guru untuk memeriksa
karangan murid.
i________________________________________________________________
ii________________________________________________________________
[4 markah]
b Nyatakan tiga langkah yang dilaksanakan oleh
guru semasa memeriksa
karangan
murid menggunakan kaedah holistik.
i __________________________________________________________
__________________________________________________________
ii __________________________________________________________
__________________________________________________________
iii__________________________________________________________
[6 markah]
BAHAGIAN
C
( 40 markah )
Jawab dua soalan.
1.
Guru menggunakan berbagai-bagai kaedah untuk menilai pencapaian murid dalam pembelajaran
kemahiran bahasa Melayu.
Dua kaedah penilaian yang sering digunakan ialah penilaian formatif dan
sumatif.
Dengan
meberikan fakta dan contoh yang sesuai, huraikan mengapakah penilaian sumatif
lebih sesuai
digunakan untuk menilai pencapaian murid?
[20 markah]
2. Penilaian
melalui projek adalah berkaitan dengan aktiviti-aktiviti
yang memerlukan pelajar mengaplikasi atau membuat tunjuk cara pengetahuan dan kemahiran dalam situasi sebenar.
Jelaskan lima (5) ciri-ciri
penilaian melalui projek.?
[20
markah]
3. Kemahiran
menulis merupakan aktiviti yang dijalankan
ke atas pelajar bagi melahirkan
idea dan mengasah bakat mereka.
Huraikan lima (5) penguasaan
penulisan yang boleh
anda nilai untuk menguji
murid
anda.
[20
markah]
Ulasan