Contoh soalan BMM 3113
BAHAGIAN A
(20 markah)
Jawab semua soalan
dalam bahagian ini
1. Pendekatan sistematik dalam
penyelidikan di bidang pendidikan
disebut sebagai
(A) pendekatan
positivis (kuantitatif)
(B) pendekatan
positivis (kualitatif)
(C) pendekatan
negativist (kualitatif)
(D) pendekatan
interpretatif (kuantitatif)
2. Pernyataan
yang manakah paling tepat
menggambarkan penyelidikan pendidikan.
(A) Satu
prosedur yang teratur untuk memperoleh pengetahuan dan
kemahiran
baru dalam kurikulum pendidikan.
(B) Satu prosedur
yang teratur untuk memperoleh pengetahuan dan
kemahiran baru dalam kurikulum
pendidikan, lebih menjurus ke
pada
kajian kualitatif dan
kuantitatif.
(C) Satu prosedur yang teratur untuk memperoleh pengetahuan dan
kemahiran baru dalam
kurikulum pendidikan lebih kepada kajian
teoritikal
(D) Satu prosedur yang teratur untuk memperoleh pengetahuan dan
kemahiran
baru dalam kurikulum
pendidikan lebih kepada
penyelidikan
penemuan
3. Prinsip
penyelidikan ‘in situ’ bermaksud
(A) Kajian yang dijalankan di suatu tempat yang
ditetapkan
(B)
Kajian yang dijalankan pada tempat tertentu
dalam topik tertentu sahaja.
(C)
Kajian yang dijalankan pada tempat masalah itu
wujud dan pengkaji adalah guru
itu sendiri.
(D)
Kajian yang
melatih dan membentuk pasukan pengkaji pada tempat yang
dijalankan.
4. Di bawah merupakan beberapa
jenis, penyelidikan pendidikan kecuali,
(A) Penyelidikan
deskriptif dan penyelidikan kualitatif
(B) Penyelidikan
deskriptif dan penyelidikan teoritikal
(C) Penyelidikan
tindakan dan penyelidikan penemuan
(D) Penyelidikan
pelaksanaan dan penyelidikan penemuan
5. Berikut adalah faktor-faktor yang perlu
dipertimbangkan dalam
pengumpulan
data dibuat kecuali
(A)
Diamati,
diukur, unit analisis
(B)
Relevan
dengan tujuan evaluasi
(C)
Keterampilan
evaluator, sampel dan populasi
(D)
Data
yang dikumpul boleh dipercayai dan sah
6. Manakah dari berikut ini bukanlah suatu
prinsip etika dalam penyelidikan
dengan manusia?
(A)
Menipu
peserta tentang sifat dan tujuan daripada kajian
(B)
Jelaskan
sifat dan nilai daripada kajian kepada para peserta
(C)
Memperoleh
kelulusan pada sebahagian daripada semua peserta
(D)
Menjaga
identiti
masing-masing peserta
dan hasil daripada
penyertaan mereka swasta
7. Manakah
dari berikut ini merupakan kelebihan kajian
jenis tinjauan?
(A)
Tidak
ada ralat dalam persampelan
(B)
Lebih
intensif pengajian individu
(C)
Pengumpulan
data prompt tanpa ralat sampel
(D)
Menyediakan
data untuk kumpulan umur yang berbeza pada
saat yang sama
8.
Berikut
adalah faktor-faktor yang perlu dipertimbangkan dalam membuat pertimbangan
pengumpulan data kecuali
(A)
analisis
faedah kos
(B)
ketersediaan
bahan
(C)
standard
instrumen
(D)
kemahiran
yang diperlukan
9. Apakah komponen utama dalam refleksi kajian tindakan
I. Perasaan
II.
Pengalaman
III.
Nilai
semua pengalaman
IV.
Tinjauan
kajian literatur
(A) I dan II
(B)
II dan III
(C)
I dan II dan III
(D)
Semua
di atas
10. Kurt Lewin, seorang ahli psikologis sosial yang memberi
fokus kepada
(A) interaksi
manusia dengan tuhan
(B) interaksi manusia dengan haiwan
(C)
interaksi manusia dengan
manusia
(D) interaksi manusia dengan alam sekitar
11. Pengumpulan
data yang berkaitan dengan amalan boleh diperoleh melalui cara di bawah kecuali
(A) diari
harian
(B) tinjauan literatur
(C)
pemerhatian ikut serta
(D) jurnal
dalam buku persediaan mengajar
|
(A) masalah
kajian
(B) membuat tindakan
(C)
mengumpul
data kajian
(D) mengenalpasti masalah dalam amalan
13. Data
‘tringulation’ adalah untuk
memastikan data daripada sampel
kajian
(A) mempunyai
kesahan
(B) mempunyai kebolehpercayaan
(C)
saling
melengkapi satu sama lain
(D) menjawab soalan kajian dengan tepat
14. Guru X beliau telah mengekod data kajian seperti
berikut:
1=Islam 1= lelaki
2=Cina 2=perempuan
3=India
Data di atas menggunakan skala
(A) sela
(B) ordinal
(C)
nisbah
(D) nominal
|
Temu bual di atas menggunakan teknik temu
bual
(A) berstruktur
(B) semi formal
(C)
tidak berstruktur
(D) separa berstruktur
16. Skor
data mentah
|
Kira min bagi skor data mentah di atas
(A) 47
(B) 50
(C)
53
(D) 56
17. Hasil kajian penyelidikan
tindakan tidak sesuai digeneralisasikan kerana kajian tersebut
(A) bersifat insitu
(B) tidak bersifat insitu
(C) sampel
yang tidak sama
(D) tidak relevan dengan tempat lain
18. Hasil kajian
tindakan boleh disebar melalui kaedah berikut kecuali
A) forum
(B) seminar
(C)
penerbitan
(D) rangkaian pengkaji
19. Guru H menceritakan masalah yang dihadapi
ketika menjalankan kajian. Masalah tersebut termasuk dalam laporan kajian
bahagian
A) fokus
kajian
(B) tindakan susulan
(C)
refleksi dan implikasi
(D) pelaksanaan
pelan tindakan
20. Gaya dan peraturan
penulisan laporan kajian seperti
berikut;
·
Kertas
saiz A4
·
Berat
70-80 gram
·
Warna
putih sahaja
·
Teks
hendaklah ditaip dengan santaks kanan ke kiri
Gaya dan peraturan di atas termasuk dalam
(A) Bentuk
(B) Format
(C) Susunan
(D) Kandungan
Ulasan