Contoh soalan BMM 3113


BAHAGIAN A
(20 markah)

Jawab semua soalan dalam bahagian ini


1.        Pendekatan sistematik dalam penyelidikan di bidang pendidikan
disebut sebagai
            (A)   pendekatan positivis (kuantitatif)  
            (B)   pendekatan positivis  (kualitatif)
            (C)   pendekatan negativist  (kualitatif)
            (D)   pendekatan interpretatif (kuantitatif)
2.         Pernyataan yang manakah paling tepat menggambarkan penyelidikan pendidikan.
(A)  Satu prosedur yang teratur untuk memperoleh pengetahuan dan
                               kemahiran baru dalam kurikulum pendidikan.
                        (B)   Satu prosedur yang teratur untuk memperoleh pengetahuan dan
                               kemahiran baru dalam kurikulum  pendidikan, lebih menjurus ke
                               pada kajian  kualitatif  dan kuantitatif.
 (C)  Satu prosedur yang teratur untuk memperoleh pengetahuan dan  
       kemahiran baru dalam kurikulum pendidikan  lebih kepada kajian  
       teoritikal
 (D)  Satu prosedur yang teratur untuk memperoleh pengetahuan dan  
                               kemahiran  baru  dalam  kurikulum  pendidikan    lebih  kepada
                               penyelidikan penemuan
     3.  Prinsip penyelidikan ‘in situ’ bermaksud
(A)  Kajian yang dijalankan di suatu tempat yang ditetapkan
            (B)  Kajian yang dijalankan pada tempat tertentu dalam topik tertentu   sahaja.
           (C)  Kajian yang dijalankan pada tempat masalah itu wujud dan pengkaji  adalah guru 
                   itu  sendiri.
            (D)  Kajian yang  melatih dan membentuk pasukan pengkaji pada tempat   yang 
                   dijalankan.
4.  Di bawah merupakan beberapa jenis, penyelidikan pendidikan  kecuali,
(A)  Penyelidikan deskriptif dan penyelidikan kualitatif
(B)  Penyelidikan deskriptif dan penyelidikan teoritikal
(C)  Penyelidikan tindakan dan penyelidikan penemuan
        (D)  Penyelidikan pelaksanaan  dan penyelidikan penemuan

5.  Berikut adalah faktor-faktor yang perlu dipertimbangkan dalam  
     pengumpulan data dibuat  kecuali

(A)            Diamati, diukur, unit analisis

(B)            Relevan dengan tujuan evaluasi
(C)            Keterampilan evaluator, sampel dan populasi
(D)            Data yang dikumpul boleh dipercayai dan sah

6.  Manakah dari berikut ini bukanlah suatu prinsip etika dalam penyelidikan  
     dengan manusia?

(A)            Menipu peserta tentang sifat dan tujuan daripada kajian
(B)            Jelaskan sifat dan nilai daripada kajian kepada para peserta

(C)            Memperoleh kelulusan pada sebahagian daripada semua peserta

(D)           Menjaga    identiti   masing-masing    peserta   dan   hasil  daripada  
           penyertaan mereka swasta

7.   Manakah dari berikut ini merupakan kelebihan  kajian jenis tinjauan?          
(A)            Tidak ada ralat dalam persampelan
(B)            Lebih intensif pengajian individu
(C)            Pengumpulan data prompt tanpa ralat sampel
(D)            Menyediakan data untuk kumpulan umur yang berbeza pada 
            saat yang sama

8.           Berikut adalah faktor-faktor yang perlu dipertimbangkan dalam membuat pertimbangan pengumpulan data kecuali
(A)               analisis faedah kos
(B)               ketersediaan bahan
(C)               standard  instrumen
(D)               kemahiran yang diperlukan


9.      Apakah komponen utama dalam refleksi  kajian tindakan
I.          Perasaan 
II.            Pengalaman
III.           Nilai semua pengalaman
IV.          Tinjauan kajian literatur
(A)         I dan II
(B)               II  dan III
(C)               I dan II  dan III
(D)               Semua di atas
10.      Kurt Lewin,  seorang ahli psikologis sosial yang memberi fokus kepada
(A)    interaksi manusia dengan tuhan
(B)      interaksi manusia dengan haiwan
(C)       interaksi manusia dengan manusia
(D)      interaksi manusia dengan alam sekitar
11.     Pengumpulan data  yang berkaitan dengan amalan  boleh diperoleh melalui cara di bawah kecuali
(A)    diari harian
(B)      tinjauan literatur
(C)       pemerhatian ikut serta
(D)      jurnal  dalam buku  persediaan mengajar


Semasa  mengajar di kelas Z,  guru Y telah membuat tinjauan dan pemerhatian  tentang masalah murid-murid yang masih lemah dalam kemahiran membaca. Beliau telah mencatat beberapa kelemahan yang dikenal pasti  dalam buku lognya.
 
12.  Dalam situasi di atas, guru Y   berada pada tahap kajian tindakan iaitu
(A)    masalah kajian
(B)      membuat tindakan
(C)       mengumpul data kajian
(D)      mengenalpasti masalah dalam amalan

13.     Data  ‘tringulation’ adalah untuk memastikan data daripada sampel     
          kajian
(A)    mempunyai kesahan
(B)      mempunyai kebolehpercayaan
(C)       saling melengkapi satu sama lain
(D)      menjawab soalan kajian dengan tepat


14.  Guru X beliau telah mengekod data kajian seperti berikut:
1=Islam          1= lelaki
2=Cina           2=perempuan
                                    3=India
                        Data di atas menggunakan skala
(A)    sela
(B)      ordinal
(C)       nisbah
(D)       nominal


·         Tentukan keadaan yang selesa
·         Pilih masa yang sesuai
·         Bina hubungan dengan informan
·         Minta kebenaran untuk merakamkan sesi temu bual

 
                     15.    Temu bual dijalankan dengan panduan berikut:

   Temu bual di atas menggunakan teknik temu bual
(A)    berstruktur
(B)      semi formal
(C)       tidak berstruktur
(D)      separa berstruktur

16.     Skor data mentah




50, 30, 40, 60, 20, 45, 35, 55, 65, 70
 
 




 Kira min bagi skor data mentah di atas
(A)    47
(B)      50
(C)       53
(D)      56

17. Hasil kajian penyelidikan tindakan tidak sesuai digeneralisasikan kerana kajian  tersebut
(A)       bersifat insitu
(B)        tidak bersifat insitu 
(C)      sampel yang tidak sama
(D)      tidak relevan dengan tempat lain

18. Hasil kajian tindakan boleh disebar melalui kaedah berikut kecuali
A)    forum
(B)      seminar
(C)       penerbitan
(D)      rangkaian pengkaji

19.  Guru H menceritakan masalah yang dihadapi ketika menjalankan kajian. Masalah tersebut termasuk dalam laporan kajian bahagian
A)    fokus kajian
(B)      tindakan susulan
(C)       refleksi dan implikasi
(D)    pelaksanaan pelan tindakan


20. Gaya dan peraturan penulisan laporan kajian  seperti berikut;
·         Kertas saiz A4
·         Berat 70-80 gram
·         Warna putih sahaja
·         Teks hendaklah ditaip dengan santaks kanan ke kiri
                         Gaya dan peraturan di atas termasuk dalam
                         (A)    Bentuk
                         (B)      Format
                         (C)       Susunan
                         (D)      Kandungan



Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Format Laporan Kajian Tindakan Terkini

Contoh format dan cara menulis prosiding.