Kajian Tindakan BMM3113- Khas Untuk Semester 7-Topik penting untuk Exam
1. Jenis-jenis penyelidikan dalam pendidikan
( i) Penyelidikan asas
(ii) Penyelidikan gunaan
(iii) Penyelidikan tindakan
(iv) Penyelidikan penilaian
(v) Penyelidikan penemuan
(vi) Penyelidikan deskriptif
(vii) Penyelidikan teoritikal
2. Calon-calon juga perlu baca dan tahu apakah jenis-jenis reka bentuk
Penyelidikan kuantitatif
i. Kajian eksperimental
ii. Kuasi-eksperimental
iii. Kajian tinjauan
iv. Kajian korelasi
Penyelidikan kualitatif
i. Kajian etnografi
ii. Kajian kes
iii. Kajian sejarah
iv. Kajian naratif
3. Ciri dan prinsip kajian tindakan seperti di bawah perlu diingati dan hafal untuk memudahkan calon menguasai kajian tindakan
Ciri-ciri kajian tindakan:
i. Masalah yang menimbulkan keraguan guru.
ii. Masalah ini perlu diselesaikan segera.
iii. Menggunakan bahasa dan prosedur yang mudah
iv. Kajian dijalankan dalam suasana bebas dan pengkaji tidak
menghadapi konstrain masa dan peraturan.
v. Matlamat kajian merupakan untuk kefahaman pengkaji terhadap
sesuatu masalah
Prinsip kajian tindakan
i. Menambah kefahaman manusia.
ii. Membaiki kualiti tindak-tanduk manusia.
iii. Memerlukan tumpuan kepada masalah yang memerlukan perhatian
guru.
iv. Kolaboratif
v. Penyelidikan in-situ
( i) Penyelidikan asas
(ii) Penyelidikan gunaan
(iii) Penyelidikan tindakan
(iv) Penyelidikan penilaian
(v) Penyelidikan penemuan
(vi) Penyelidikan deskriptif
(vii) Penyelidikan teoritikal
2. Calon-calon juga perlu baca dan tahu apakah jenis-jenis reka bentuk
Penyelidikan kuantitatif
i. Kajian eksperimental
ii. Kuasi-eksperimental
iii. Kajian tinjauan
iv. Kajian korelasi
Penyelidikan kualitatif
i. Kajian etnografi
ii. Kajian kes
iii. Kajian sejarah
iv. Kajian naratif
3. Ciri dan prinsip kajian tindakan seperti di bawah perlu diingati dan hafal untuk memudahkan calon menguasai kajian tindakan
Ciri-ciri kajian tindakan:
i. Masalah yang menimbulkan keraguan guru.
ii. Masalah ini perlu diselesaikan segera.
iii. Menggunakan bahasa dan prosedur yang mudah
iv. Kajian dijalankan dalam suasana bebas dan pengkaji tidak
menghadapi konstrain masa dan peraturan.
v. Matlamat kajian merupakan untuk kefahaman pengkaji terhadap
sesuatu masalah
Prinsip kajian tindakan
i. Menambah kefahaman manusia.
ii. Membaiki kualiti tindak-tanduk manusia.
iii. Memerlukan tumpuan kepada masalah yang memerlukan perhatian
guru.
iv. Kolaboratif
v. Penyelidikan in-situ
Ulasan